A Participatory Investigation of a Navigation System on a Corporate Intranet

I mit speciale arbejde jeg sammen med University College Nordjylland (UCN), hvor jeg fik lov at arbejde med deres intranet. UCN oplevede at deres medarbejdere var frustrerede med intranettet og at de havde svært ved at finde de informationer de skulle bruge. UCN er en videnstung organisation med mange afdelinger og medarbejdere, hvilket deres intranet afspejlede. Med en ganske omstændig Global navigation med exceptionelt mange kategorier var jeg nysgerrig på hvordan brugerne interagerede med denne navigation og om den kunne ligge til grund for brugernes frustrationer.

Jeg ville undersøge hvordan et navigationssystem kunne støtte medarbejdere’s informationssøgen på virksomhedsintranets. Mit mål var at udvikle nogle principper for hvordan man kunne designe et navigationssystem som kunne støtte medarbejderes informationssøgen på et intranet.

I min undersøgelse valgte jeg at gøre brug af en participatorisk metode (også kaldet Co-creation eller brugerinnovation). Jeg faciliterede 3 workshops med UCN’s medarbejdere hvor jeg ved hjælp af nogle øvelser skabte et grundlag for at medarbejderne kunne udvikle løsninger på de problemer de oplevede. Du kan se udformingen på øvelserne herunder

 
 
 
 
 

I workshop’sne gik jeg ud fra den hypotese at medarbejderne besøgte intranettet med en specifik opgave som de skulle have løst. Med den hypotese som fokus designede jeg en række opgaver som skulle anspore medarbejdernes innovationsprocess. Opgaverne var målrettet tre temaer;

1. Indsigt: jeg ville give medarbejderne indsigt i deres intranet problemer og adfærd
2. Visioner: på baggrund af deres indsigter ville jeg have medarbejderne til at skabe visioner for løsninger
3. Innovation: på baggrund af deres visioner for løsningerne ville jeg have medarbejderne til at ‘sketch’ det – tegne deres løsning

Dette gav mig et udgangspunkt for at forstå medarbejderne og ved at sammenholde informationerne fra workshop’sne kom jeg frem til et sæt principper for hvad man skal holde sig for øje når man udvikler et navigationssystem på et intranet:

  1. Navigationssystemet skal afspejle hvordan dine medarbejdere forstår organisationens informationer og ikke dit organisationsdiagram. Kategorier, hierarkier, taksonomier og labels skal afspejle medarbejderens arbejdsgange og opgaver
    Dette spare medarbejderen værdifuld tid på at søge informationer
  2. Giv dine medarbejdere mulighed for at personaliserer deres links og funktioner på intranettet.
    Dette har indflydelse på brugernes syn på intranettets anvendelighed og højner effektiviteten.
  3. Søge Maskine Optimering. Har du en søge funktion vil brugerne i de fleste tilfælde bruge den og er informationerne ikke ordenligt indekseret og koblet til brugernes søge query’s vil det skabe fustration for brugerne.